可以迷失,但別忘初衷。

讀完這篇有關二字頭這一輩的文章,心裡有點暗暗的激動。畢業了的朋友都一個接一個地工作中,尚未畢業的則遠赴了海外當交流生、實習生。我不禁拿自己跟他們相比,感覺自己好像是在路上踏向前又前後,迷途了的唯一一個。

我經常覺得迷茫、經常鑽牛角尖,無論已鑽進去又走出來過多少次也好,我就是會不自覺地掉進裡面去。朋友說,你可以覺得迷茫,但不要忘記初衷。偏偏我時常想不起自己在此時此地做此事的原因,因而覺得迷失,然後想要逃避、得到了結,以為這樣可找到新的目標,新的「初衷」。然而我這個畏首畏尾不敢嘗新的人又能逃到哪裡去呢,只有自己香港的家是能去的地方吧。我甚至為自己幻想一輯美好生活系列-香港篇。其實心底裡比誰都要清楚,還未天真得以為回香港就可有另一番作為。

我很慶幸 I 總是不辭勞苦地拉我一把,引導我重新振作。當下的生活或許不是最充實最刺激的,然而我現在,以及未來幾年所做的,是為了讓幾年以後的自己有多一些選擇,甚至好一點的生活。現在安穩的生活有時平淡讓我覺得悶、忘記了生活的意義,但我並不是在浪廢時間,這是為了將來作的一點付出。更千萬要記得,為現在所擁有的安穩平淡而知足、感恩,因為簡單就是快樂。

以下節錄自上述的文章,給自己的一點提醒一點安慰。

You can still suck at stuff. You can be gloriously god-awful at stuff, but that’s okay. Make mistakes. You have years to get better, and years to refine whatever it is that you want to do. The fact is that you were brave enough to start, even if other people might have said that it was too late. They’re wrong. There is no such thing as too late. Ever. 

A huge chunk of your 20s is not knowing, and being unsure, and not having everything figured out but working to figure that out. That’s the point of your 20s, and admitting that you don’t know is the first step in figuring it out. Admitting that you’re not sure what you want to do means you suddenly can do anything and everything. And you have to start somewhere, so you might as well start now.

No comments:

Post a Comment